torstai 28. maaliskuuta 2013

Tulevaisuuden menestyjä - hae huippuyliopistoon!

Oletko harkinnut hakevasi opiskelemaan huippuyliopistoon? Mikäli haet itsellesi säihkyvää CV:n täytettä, olet menossa juuri oikeaan osoitteeseen. Ainakin Suomessa erottaudut työnhakijoiden joukosta, kun voit näyttää valmistuneesi tästä kansainvälisestä ja huippuosaamiseen panostavasta instituutiosta. Varsinkin jos oman urasi ja työnantajasi innovatiivisuuden, tuloksellisuuden ja tehokkuuden edistäminen on lähellä sydäntäsi, täällä voit näitä kiinnostuksenkohteitasi kyseenalaistamatta vaalia. Sisällöllisesti sinulle tarjotaan juuri sellaisia teknisiä ammattitaitoja, joilla näitä päämääriä on helppo tavoitella. Onhan perimmäisenä päämääränäsi mikäpäs muu kuin menestyminen. 

Huippuosaamisen laadun takaavat rubriikit, akreditoinnit, globaali standardointi ja listasijoitukset erilaisissa rankingeissa. Siksi tässäkin huippuyliopistossa opetetaan listasijoja parantavia kursseja eli standardisoituja ja mittausvaateisiin sopivia, tehokkaita tietojen ja taitojen paketteja. Asiantuntijuuden ja työelämän tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että käytännön vaativissa töissä eteemme tulevat ongelmat eivät ole ratkaistavissa työkalupakkia suoraviivaisesti hyödyntäen. Asiantuntijoiden tulee kyetä toimimaan epävarmassa, jatkuvien muutosten värittämässä maailmassa, jossa on monenlaisia toimijoita ristiriitaisine intresseineen. Työkalupakin sijaan asiantuntijat tarvitsevat kykyä kriittiseen ajatteluun, taitoa ratkaista monitahoisia ongelmia ja uskallusta kyseenalaistaa toiminnan perimmäisiä päämääriä ja niiden moraalisia seurauksia. Tarvitaan kriittisiä kysymyksiä, itsenäistä ajattelua, uutta luovaa mielikuvitusta, moraalista pohdintaa ja rohkeutta välittää. 

Tällaisia taitoja voidaan myös opettaa, ei tosin standardoiduilla massakursseilla vaan edistyksellisissä, uusimpien oppimisteorioiden mukaan suunnitelluissa koulutusohjelmissa, joissa korostetaan yhteistoiminnallisuutta, opiskelijakeskeisyyttä ja reflektiota. Tämä vie myös aikaa, niin sinulta kuin opettajaltasikin, eivätkä tulokset kaikilta osin taivu ydinosaamiseksi ansioluetteloosi. 

Jos siis haet opinnoiltasi mahdollisuutta maailmankuvasi avartamiseen ja ajattelusi laaja-alaiseen kehittämiseen, niin mieti vielä. Täällä sinua ei kannusteta pohtimaan ja kyseenalaistamaan menestysideologiaa. Maailmaa voit toki parantaa, kunhan se ei tule työnantajien taloudellisten intressien ja kansakunnan kilpailukyvyn tielle. Jos tavoittelet jotain suurempaa, hakeudu sellaiseen paikkaan, jossa saat siihen tukea.

3 kommenttia:

  1. Onko oikeasti noin paha paikka opiskelijallekin? ): Voihan sitä antaa tiettyjen puheiden vain tulla toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos...

    VastaaPoista
  2. Mikä tahansa ”pahuuden” tai ”hyvyyden” kokemus muodostunee suhteessa kunkin omiin ennakko-odotuksiin. Huippuyliopistossa on lukuisia yksikköjä ja laitoksia, joissa on lukuisia kandi-, maisteri- ja koulutusohjelmia. Mukaan mahtuu niin sisällöllisesti, tavoitteiltaan kuin maailmankuvallisesti todella monenlaista tarjontaa. Siksi kannattaa miettiä, millainen koulutusohjelma vastaa parhaiten omaa maailmankuvaa ja omia tavoitteita.

    Suurelta osin ”me haluamme parhaat opiskelijat” –puhe on retoriikkaa. Ainakin näin opettajan näkökulmasta kursseilla viilettää kovin sekalaista porukkaa, eivätkä kaikkien valmiudet tai taso suinkaan edusta mitään yksiselitteistä ”parhautta”.

    Opetus on pääosin korkeatasoista ja ohjelmia kehitetään jatkuvasti. Peräänkuulutamme silti edistyksellisempää pedagogista näkemystä, aitoa opiskelijakeskeisyyttä, pysyvämpiä työsuhteita opettajille ja parempaa opiskelija-opettajasuhdetta, jotta tilaa olisi myös pienryhmäopiskelulle ja henkilökohtaiselle ohjaukselle läpi opintojen. Näissä kaikissa on Huippuyliopistossa (kuten muissakin maamme yliopistoissa) paljon kehitettävää. Parhaillaankin kursseja karsitaan ja kurssikokoja kasvatetaan tehokkuuden nimissä. Jos haluamme todella tarjota ”huippuopetusta”, suunnan tulisi olla päinvastainen.

    VastaaPoista
  3. Usein sanotaan, että valmistuttua työnantajien mielestä todistuksella ei ole muuta väliä kuin että se on olemassa. Kuitenkin, työnantajat ovat aivan varmasti palkatessaan kiinnostuneita uusien työntekijöidensä osaamisesta. Tästähän kertoo haastattelurumba jne. Tämä on mielenkiintoinen yhtälö; työnantajat ovat kiinnostuneita osaamisesta, mutta eivät välitä todistusnumeroista. Onhan se selvää, että esimerkiksi vaikkapa 5 vuotta valmistumisesta moni muu asia, kuten kertynyt työkokemus, painaa vaakakupissa jo todella paljon enemmän, mutta että usein jo vasta valmistuneiden kohdalla numeroista ei välitetä...

    Niin, ehkä se kertoo siitä, että työnantajat tietävät erittäin hyvin, että todistusnumeerisesti pärjääminen on yhdenlainen taitotaso, mutta ei sen enempää. Ryhmäkokojen kasvaessa siirrytään entistä enemmän juuri tähän koetulosarviointiin, kun ei opettajalla kerta kaikkiaan ole aikaa muuhun. Onko tämä siis todella huippuopetusta?

    Koko huippuyliopisto perustettiin muun muassa perustelemalla tarvetta parantaa teollisuuden/muun liike-elämän ja yliopistoyhteisön vuorovaikutusta. Oikein hallitukseen piti ottaa heitä, jotta heidän ääni tulisi parhaiten kuuluville... silti tällaiseen yksinkertaiseen, jo kauan tunnettuun naurettavuuteen ei ilmeisesti olla löytämässä ratkaisua. Päin vastoin, siirrytään entistä enemmän massaluentokursseihin, jotka arvostellaan yksinkertaisesti ja yksikäsitteisesti tenttipohjaisesti ja sitten uskotaan, että kyllä opiskelijat saavat nyt huippuopetusta. :)

    VastaaPoista