Miksi tutkijoista usein tuntuu,
että oma työ on entistä vaikeampi tehdä hyvin? Yksi syy riittämättömyyden
tunteeseen on toki se, jos oma tutkimuksesi ei ole yltänyt edellisessä
postauksessa käsiteltyjen ranking-listojen kärkilehtiin. Toinen syy ovat järjettömät
mittaus- ja seurantajärjestelmät, joihin varsin monimuotoinen ja monimutkainen
tutkimus- ja opetustyö pakotetaan hallinnon tarpeita palvellaksemme.
Otetaan esimerkiksi
työajankohdentamisjärjestelmä: näpyttelet viikoittain, kuukausittain tai
puolivuosittain ennalta määritellyn määrän työtunteja järjestelmään,
jaoteltuina ennalta määrättyihin kategorioihin. Järjestelmää ei käytetä sen
vuoksi, että voisit tehdä todelliset työtuntisi (esimerkiksi ylityöt)
näkyväksi, koska sinulle on valmiiksi määritelty, minkä verran työtunteja
järjestelmään ”kohdennat”. Järjestelmä ei myöskään auta sinua suunnittelemaan
ja ohjaamaan omaa työtäsi, kuten yliopiston HR-asiantuntijat ilmeisesti
haluavat uskoa, koska on varsin keinotekoista pilkkoa tutkimusta, opetusta ja yhteiskunnallista
vaikuttamista eri koodien mukaisin kategorioihin, joille työtunteja
”allokoidaan”. Tästä näennäisraportoinnista ilmeisesti hyötyy joku, vaikkei se kerro todellisesta
yliopistotyöstä mitään.
Suurempi ongelma piilee kuitenkin
siinä, että yliopistojen erilaiset arviointikäytännöt muuttuvat yhä
kapeammiksi, standardisoidummiksi ja numeerisemmiksi. Claire Polster
keskustelee Topia-lehdessä vuonna
2012 julkaisemassaan artikkelissa Reconfiguring
the Academic Dance: A Critique of Faculty’s Responses to Administrative
Practices in Canadian Universities siitä, millaisia vaikutuksia
arviontikäytännöillä on tutkija-opettajien työhön. Hänen haastattelemansa
tutkija-opettajat kokivat erilaisten arviointikäytäntöjen ja niihin liittyvien
velvollisuuksien täyttämisen vievän merkittävästi aikaa varsinaiselta työltä. Jaan
heidän kokemuksensa myös siitä, että numeerisilla arviointikäytännöillä on
varsin vaikeaa tavoittaa tutkimus- ja opetustyön luonnetta ja arvoa. Opettajana
en esimerkiksi juuri hyödy siitä tiedosta, että yliopistomme numeerisen
kurssipalautelomakkeen keskiarvoni on 4,2. Sen sijaan arvostan suuresti
opiskelijoiden kirjallista ja suullista, kurssin sisältöihin ja opetustapoihin
liittyvää palautetta, niin kurssin aikana kun sen päätyttyä. Polsterin perustavanlaatuisin huomio on kuitenkin se, että arviontikäytännöt eivät ainoastaan lisää työmääräämme ja anna työstämme harhaanjohtavaa kuvaa, vaan ne itseasiassa muuttavat sitä keitä me tutkijoina olemme ja mitä me teemme: "Academis are seeing and responding to these practices as isolated developments that interfere with or add to their work, rather than as reorganizers of social relations that fundamentally transform what academics do and are."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti