Managerialismin koneisto ja sen suoltama latistava sanasto uhkaa viedä akateemisesta työstä mielekkyyden. Miten sitä voisi vaalia?
Yliopistotyöntekijöillä (tai muunkaan alan ammattilaisilla) työn mielekkyydessä ei ole kysymys vain siitä, että ”töissä olisi kivaa”. Tunnetta työn merkityksellisyydestä ohjaavat oman alan ammatilliseen käytäntöön liittyvät käsitykset hyvästä työstä. Alasdair MacIntyre'n (1981) mukaan vain tietyn (ammatillisen) käytännön harjoittajat tunnistavat nämä käytännön sisäiset hyvät. Toimintaa tukeva insituutio (yliopisto) puolestaan keskittyy työllä saavutettavien ulkoisten hyvien, kuten maineen ja aseman, vaalimiseen. Ammattikäytännön sisäiset hyveet tekevät kuitenkin työstä tekemisen arvoista ja oikeuttavat sen olemassaolon. Siksi sisäisten hyveiden edistäminen nousee keskeiseksi oman työn mielekkyyden varjelemisessa.
Yliopistolaiset eivät ole yksin huolissaan hyvän työn tekemisen mahdollisuuksista. Monet muutkin ammattiryhmät ovat ryhtyneet luomaan uudenlaisia tapoja ja tiloja tehdä työtään sen sisäisten laatustandardien mukaan, vastaiskuna tehokkuutta ja tuottavuutta ihannoiville organisaatioilleen. Samasta ilmiöstä on kyse sellaisessa yliopisto-opiskelussa, jossa opiskelijat alkavat omaehtoisesti sivistää itseään välittämättä yliopistojen tehokkuusvaateista ja ajattelua kapeuttavista, työelämäkeskeisistä oppimistavoitteista. Tällaista yhteisöllistä toimintaa voisi kuvata jatkuvasti kehkeytyväksi (ammatti)käytännöksi (tai praksikseksi; Räsänen, 2008), jossa yhdessä luodaan tapoja tehdä hyvää työtä. Näiden kehkeytyvien hankkeiden voima piilee juuri siinä, että ne tarjoavat osallistujilleen vahvan tarkoituksen, jota kohti pyrkiä sekä käytänteitä, joilla pitää tarkoitus elävänä arjen työssä. Kehkeytyvien ammattikäytäntöjen voima nousee myös yhteisöllisyydestä - yksinään niitä ei kukaan jaksa kannatella organisaatioissa, joiden käsitys moraalista on lista arvoja paperilla.
Lähteet:
MacIntyre. A. (1981/2004) Hyveiden jäljillä: Moraaliteoreettinen tutkimus. Helsinki: Gaudeamus.
Räsänen, K. (2008) Meaningful Academic Work as Praxis in Emergence. Journal of Research Practice 4:1.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti