Ei ainakaan luennolla vilahtava
tutkija(opettaja), jonka aika on aina kortilla.
Henkilökohtaiseen palautteeseen ei aina ole mahdollisuuksia, ja Ollille jääkin monesti kurssin päätyttyä hieman epävarma olo siitä, kuinka hyvin ja syvällisesti hän on ymmärtänyt kurssin teemat. Kun keskustelulle ei ole tilaa, saati sitten minkäänlaiselle suhteelle opettajan ja oppilaan välillä, Olli jää kasvottomaksi. Face time kansainvälisissä konferensseissa on tutkijalle huippuyliopistossa selviytymisen ehto, mutta entä face time opiskelijoiden - yhteiskunnan tulevien toivojen ja tulevaisuuden huippujulkaisujen kirjoittajien - kanssa? Ongelmana taitaa olla, että moista toimintaa ei ole allokoitu tutkija(opettajien) työaikaan: sitä varten ei ole huippuusmittareita, eikä siitä seuraa suoria huippuhyötyjä (ks. Näin kasvatat julkaisulistaasi).
Henkilökohtaiseen palautteeseen ei aina ole mahdollisuuksia, ja Ollille jääkin monesti kurssin päätyttyä hieman epävarma olo siitä, kuinka hyvin ja syvällisesti hän on ymmärtänyt kurssin teemat. Kun keskustelulle ei ole tilaa, saati sitten minkäänlaiselle suhteelle opettajan ja oppilaan välillä, Olli jää kasvottomaksi. Face time kansainvälisissä konferensseissa on tutkijalle huippuyliopistossa selviytymisen ehto, mutta entä face time opiskelijoiden - yhteiskunnan tulevien toivojen ja tulevaisuuden huippujulkaisujen kirjoittajien - kanssa? Ongelmana taitaa olla, että moista toimintaa ei ole allokoitu tutkija(opettajien) työaikaan: sitä varten ei ole huippuusmittareita, eikä siitä seuraa suoria huippuhyötyjä (ks. Näin kasvatat julkaisulistaasi).
Kiireen
lisäksi myös suuremmat mullistukset saattavat olla syynä siihen, että tunnelma
laitoksen käytävillä voi opiskelijasta tuntua toisinaan hieman jäätävältä.
Harmaita hiuksia opiskelijoille aiheuttaa muun muassa ensi vuodelle kaavailtu
ja ilmeisesti toteutuva (tosin opiskelijoille hieman vieraaksi jäänyt)
ohjelmauudistus. Kun Olli aloitti opinnot puutarhan- ja kukkienhoidon
koulutusohjelmassa, hän ei malttanut odottaa, että pääsee tutustumaan
kursseilla sekä opettajiin että muihin opiskelijoihin ja vähitellen myös
kasvien ja kukkien ihmeelliseen maailmaan. Ohjelma oli suunniteltu niin hyvin,
että kursseja oli helpohko valita ja aihealueet syvenivät vähitellen. Juuri kun
Olli ajatteli löytäneensä oman juttunsa yliopiston
laajasta valikoimasta, hän alkoi kuulla hurjia huhuja: puutarhan- ja
kukkienhoidon koulutusohjelma oli menossa uusiksi ja moni sellainen kurssi,
jonka vuoksi Olli oli hakenut kyseiseen yliopistoon ja koulutusohjelmaan,
lakkautetaan. Miten siis käy Ollin opiskelujen?
Kokonaisuuksien
muutosten ohella myös opetusmuodot kärsivät tehokkuuden viikatteen viuhuessa.
Paineet ryhmäkokojen suurentamiseksi ja opetuksen “tehostamiseksi” (eli
opiskelijamäärältään mahdollisimman suuren kurssin hoitamiseksi mahdollisimman
pienellä panostuksella) ovat kovia. Jos tavoitellaan sitä niin paljon
peräänkuulutettua innovatiivisuutta, ei ratkaisu varmastikaan löydy
massaluentojen staattisten ja hiljaisten hahmojen joukosta, vaan elossa olevien,
innostuneesti yhteiseen olemiseen ja tekemiseen osallistuvien ainutkertaisten
yksilöiden luovasta toiminnasta. Ja se, mitä pienryhmäopetuksessa oppii, ei ole
vain tietoa, vaan myös luovuutta ja rohkeutta toimia (ks. Benchmarking - tällaisiakin tavoitteita).
Olli
Opiskelija saa uskomattomasti voimaa siitä, että laitokselta löytyy muutama
helmi (tutkija)opettaja, joiden puoleen voi aina kääntyä ja jotka ovat valmiita
pihistämään omasta arvokkaasta tutkimusajastaan tukeakseen opiskelijoita.
Ollista tuntuu, että näillä opettajilla – ihmisillä – jotka tuntuvat todella
panostavan häneen koko sydämellään, on keskeinen rooli hänen oman
asiantuntijuutensa kehittymisessä. Eivätkö sitten muut välitä siitä, että
Ollista kehittyy alansa tuntija? Välittämiseen ei taida riittää energiaa (ks.
Uskallatko välittää), kun opettajien ja tutkijoiden voimat menevät omaan
ammatilliseen selviytymiseen, joka suuntautuu suoritusmittareiden viitoittamiin
aktiviteetteihin, kuten ylettömään julkaisutoimintaan (ks. Päästökiintiö).
Sellaista on
siis opiskelu huippuyliopistossa. Mutta ei näytä ruoho vihreämmältä aidan
toisellakaan puolella. Kuulipa Olli Opiskelija eilen ystävältään
naapuriyliopistosta samankaltaisia tarinoita. Professorit ovat osan vuodesta
ulkomailla, jolloin luennot järjestetään massaopetuksena ja
intensiiviperiodeina. Erään professorin hän kuuli sanoneen, että olisi
helpompaa, jos opiskelijat eivät kävisi luennoilla, niin hänellä olisi enemmän
aikaa oikeaan työhönsä eli julkaisujen kirjoittamiseen. Niinpä. Olli Opiskelija
pohtii, miksi yliopistossa opiskelijasta on tullut rasite - eikö kaiken
tarkoituksena olisi opettaminen ja oppiminen, vastavuoroisesti uutta oivaltaen,
yhteiskunnallista arvoa yhdessä kehkeyttäen?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti