keskiviikko 13. helmikuuta 2013

Benchmarking - tällaisiakin tavoitteita


Tiina Tutkija on tehnyt pienimuotoista vertailevaa tutkimusta eri yliopistojen visioista. Erityisesti eräästä suuresta huippuyliopistojen maasta löytyy lukuisia Tiinan silmää miellyttäviä toiminta-ajatuksia:

“Emphasizing student ownership of the educational experience, this curriculum encourages students to develop both an ability to think creatively and analytically about a variety of issues and ideas, as well as to bring unusual depth and passion to their particular field of interest.”
“…to prepare its graduates to better understand, live successfully within, and provide enlightened leadership to a richly diverse and increasingly complex world.”

“…the College encourages students to respect ideas and their free expression, and to rejoice in discovery and in critical thought; to pursue excellence in a spirit of productive cooperation; and to assume responsibility for the consequences of personal actions.”
“…seeks to identify and to remove restraints on students’ full participation, so that individuals may explore their capabilities and interests and may develop their full intellectual and human potential.”

Näissä yliopistoissa opiskelijoita kannustetaan intohimoiseen uusien ideoiden ja asioiden tutkimiseen, kriittiseen ajatteluun, selkeään käsitykseen sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta ja vastuuseen sen toteuttamisesta. Toiminnan keskiöön nostetaan kunkin opiskelijan oma älyllinen intohimo ja sen toteuttaminen osana johdonmukaista opinto-ohjelmaa.

Hyvästä yrityksestään huolimatta Tiina ei löydä näiden yliopistojen visioista, strategioista tai toimintasuunnitelmista puhetta innovaatioista, menestyjistä, maailmanluokasta, kilpailukyvystä, vaikuttavuudesta, akateemisen johtajuuden edelläkävijyydestä, asiakaslähtöisyydestä tai kustannustehokkuudesta.

Mitähän surkimuksia niistäkin valmistuu?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti