Tiina Tutkija on tehnyt
pienimuotoista vertailevaa tutkimusta eri yliopistojen visioista. Erityisesti
eräästä suuresta huippuyliopistojen maasta löytyy lukuisia Tiinan
silmää miellyttäviä toiminta-ajatuksia:
“Emphasizing student
ownership of the educational experience, this curriculum encourages students to
develop both an ability to think creatively and analytically about a variety of
issues and ideas, as well as to bring unusual depth and passion to their
particular field of interest.”
“…to prepare its graduates to better understand,
live successfully within, and provide enlightened leadership to a richly
diverse and increasingly complex world.”
“…the College encourages students to respect ideas and their free
expression, and to rejoice in discovery and in critical thought; to pursue
excellence in a spirit of productive cooperation; and to assume responsibility
for the consequences of personal actions.”
“…seeks to identify and to remove restraints on students’ full
participation, so that individuals may explore their capabilities and interests
and may develop their full intellectual and human potential.”
Näissä
yliopistoissa opiskelijoita kannustetaan intohimoiseen uusien ideoiden
ja asioiden tutkimiseen, kriittiseen ajatteluun, selkeään käsitykseen
sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta ja vastuuseen sen toteuttamisesta. Toiminnan keskiöön nostetaan kunkin opiskelijan oma älyllinen intohimo ja sen toteuttaminen
osana johdonmukaista opinto-ohjelmaa.
Hyvästä yrityksestään
huolimatta Tiina ei löydä näiden yliopistojen visioista, strategioista tai
toimintasuunnitelmista puhetta innovaatioista, menestyjistä, maailmanluokasta,
kilpailukyvystä, vaikuttavuudesta, akateemisen johtajuuden edelläkävijyydestä,
asiakaslähtöisyydestä tai kustannustehokkuudesta.
Mitähän surkimuksia
niistäkin valmistuu?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti